3. Uus ja vana meedia

Selles tekstis on fookus meediavormil, mitte üksikutel kanalitel, kuna meediavormi enda arengule on oluliselt lihtsam näppu peale panna.

Meediakanal, mis kasutab uut meediat oskuslikult: YouTube

Valisin YouTube seepärast, et minu arvates on telemeedia läbi oma ajaloo olnud samaaegselt enim ja ka vähim muutunud meediavorm, mida YouTube lausa revolutsiooniliselt muutis.

Telemeedia senise arengu positiivset külge näitab selle muutumine algsest puhtakujulisest teabeedastusvahendist mitmekülgseks teabe- ja meelelahutusvahendiks. Selle olemuslik areng aga peatus 1990-ndatel ning isegi digi-TV paindliku teenuse juurutamine ei pakkunud erilist värskendust, sest sisuliselt pakuti selle näol lihtsalt kehva valikuga internetiteenust läbi erakordselt kehva kasutajaliidese. Klient justkui sai mingi valikuvõimaluse, ent mida sa valid kui pole millegi vahel valida – puudus piisavalt laia ampluaaga sisu.

Siinkohal astus areenile aastal 2005 YouTube, mis muutis juba niigi enda platvormil tegutsenud meedialoojate ponnistused perspektiivikamaks, hakates neile "klikkide eest" maksma. Selle tulemusel tekkis plahvatuslikult uusi kanaleid, mis pakkusid vaatajatele professionaalsel tasemel sisu alustades vanade heade kassivideodega ja lõpetades väga hästi produtseeritud, enam või vähem spetsiifiliste erialakanalitega ning paljudel inimestel polegi täna enam eraldi telekanalite tellimusi sest "kõik on juutuubis!" Sisuliselt võib nüüd ka igaüks piisava tahtmise korral telemeediat tootma hakata ja sellega raha teenida – vaja on vaid pühendumust ja head ideed. 

Meediakanal, mis kasutab uut meediat oskuslikult: Erinevad postimüügikataloogid

Veidi vanemad Eesti inimesed mäletavad veel ehk Anttila ja HobbyHall'i postimüügikatalooge, mida potentsiaalsetele klientidele postkastidesse topiti ning mis tõid kogu kaubamaja otse koju kätte nagu nende reklaam tõotas. Jah, olid ajad! Täna neid üldiselt enam pole. Kadunud on kõik paksud, läikival paberil trükitud kataloogid. Kuid mingil põhjusel on siiski alles jäänud mõned üksiküritajad, kes hämmastava järjekindlusega oma wc-paberile trükitud katalooge postkastidesse topivad. 

Veebipoed leiutati juba üleeile! Lõpetage vaeste, väsinud ja logisevate trükipresside piinamine ja mitte milleski süüdi olevate puude mõrvamine! Ei, ma pole mingi veidrikust puukallistaja aga ega mets selles süüdi pole, et te ajaga kaasas käia ei taha või ei oska. Aga vähemalt proovige! 


Teemaalaseid viiteid:
https://www.britannica.com/topic/YouTube

https://et.wikipedia.org/wiki/Digitelevisioon
https://ekspress.delfi.ee/artikkel/69168943/kui-reklaamist-saab-prugi


Comments

Popular posts from this blog

1: Noppeid IT ajaloost

Vabateema: Moore'i seadus: kas ajalugu või kohe selleks saamas?

Vabateema: IT levik Eesti tavainimese elus (1. osa)